Lista powodów jest długa, jednak w celu uproszczenia zagadnienia podam dwa zasadnicze powody:
- aby uniknąć naruszeń
- aby chronić swoje prawa = pieniądze
Przedsiębiorcy w swojej działalności posługują się mniej lub bardziej świadomie utworami w
rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Kwestia logotypu, hasła reklamowego
czy grafiki wykorzystanej w ulotce to tylko drobny wycinek kwestii wymagających regulacji. Brak
właściwego obchodzenia się z prawami autorskimi może doprowadzić do powstania roszczeń przeciwko
przedsiębiorcy, który czasami bez złej intencji wykorzystuje cudze utwory, ponieważ nie ma
wiedzy o tym, że są one objęte ochroną. Drugim aspektem jest umożliwienie podmiotom trzecim
bezprawnego wykorzystywania praw, które nam przysługują, z uwagi na brak świadomości w zakresie
tego co i w jakim zakresie jest objęte ochroną. Ten problem dotyczy zarówno twórców, jak i
podmiotów, które nabyły majątkowe prawa autorskie do utworów stworzonych przez osoby
trzecie.
Zapewnienie właściwej ochrony prawnej może wpływać nie tylko na podniesienie konkurencyjności
danego podmiotu, ale również realnie na kwestie finansowe.
Przeczytaj wpis dotyczący aktu o usłuchach cyfrowych (DSA), który ma zapewnić konsumentom lepszą ochronę w internecie oraz o umowach o dzieło z przeniesieniem praw autorskich.
Może Cię również zainteresować wpis AI a prawa autorskie.