Oświadczenie o obniżeniu ceny – jak skutecznie obniżyć cenę zakupionego towaru?

Oświadczenie o obniżeniu ceny – jak skutecznie obniżyć cenę zakupionego towaru?

Obniżenie ceny wadliwego towaru to jedno z uprawnień kupujących przewidziane przepisami prawa. Jak i kiedy można skorzystać z tej możliwości – o tym poniżej.

Czym jest oświadczenie o obniżeniu ceny?

Przepisy prawa przyznają kupującym w ramach rękojmi różne uprawnienia w przypadku zakupu towaru, który ma wady. Są to m.in. żądanie usunięcia wady, wymiany towaru na nowy, odstąpienie od umowy czy żądanie obniżenia ceny. Więcej informacji na temat zasad rękojmi można znaleźć we wpisie o zasadach reklamacji. Klient, który nabył wadliwą rzecz może w określonych sytuacjach złożyć sprzedawcy oświadczenie o obniżeniu ceny. Jest to środek ochrony kupujących w sytuacji, w której np. sprzedawca wielokrotnie próbuje nieskutecznie dokonać naprawy. Należy jednak pamiętać, że nie w każdej sytuacji takie oświadczenie będzie skuteczne. Przepisy ustawy o prawach konsumenta wskazują, kiedy kupujący może złożyć takie oświadczenie:

  • gdy przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową
  • gdy przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową
  • gdy brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową;
  • gdy brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania z innych środków ochrony
  • gdy z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.

Jak napisać oświadczenie o obniżeniu ceny?

W oświadczeniu o obniżeniu ceny należ wskazać kto składa reklamację i jaki towar reklamuje oraz dlaczego. Istotnym elementem oświadczenia jest konkretne wskazanie kwoty, o jaką ma nastąpić obniżenie. Tego ustalenia nie można pozostawić sprzedawcy. W praktyce bywa to najtrudniejszym elementem, ponieważ zgodnie z przepisami, obniżona cena musi pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości towaru zgodnego z umową. Co ważne, wartość obniżenia nie jest równoznaczna z wysokością poniesionej szkody w związku z zakupem. Jeśli klient poniósł szkodę, np. koszt naprawy towaru, to podstawą dochodzenia odszkodowania nie są przepisy o obniżeniu ceny. Jeśli kupujący ma wątpliwości, jak ustalić wartość obniżenia, warto skorzystać z usług rzeczoznawcy, zwłaszcza w przypadku towarów o znacznej wartości.

Ile czasu ma sprzedawca na zwrot ceny konsumentowi?

Przedsiębiorca na zwrot konsumentowi kwoty należnej wskutek skorzystania z prawa obniżenia ceny ma 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny. Przedsiębiorca dokonuje zwrotu ceny przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.

Zapraszam do współpracy

Zajmuję się obsługą postępowań reklamacyjnych i pomagam konsumentom w dochodzeniu praw. Osoby, które potrzebują wsparcia w egzekwowaniu swoich praw w relacjach ze sprzedawcą zapraszam do kontaktu mailowego: kancelaria@skubiszynska.pl lub telefonicznego: 695 703 504

Radca Prawny Anna Skubiszyńska

Radca prawny łączący prawo i mediacje, by doradzać najlepsze rozwiązania prawne swoim klientom. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Szczecińskim, apliację radcowską oraz studia podyplomowe z mediacji. Współzałożycielka Stowarzyszenia #wartomediować. W 2022 roku Kancelaria radcy prawnego Anna Skubiszyńska została laureatem konkursu: Kancelaria Przyjazna Dziecku, organizowanego przez Komitet Ochrony Praw Dziecka.

Chcesz skorzystać z naszych usług, skontaktuj się z nami?

Adres kancelarii

ul. Planetarna 15b/16a

62-020 Zalasewo