Obniżenie ceny wadliwego towaru to jedno z uprawnień kupujących przewidziane przepisami prawa. Jak i kiedy można skorzystać z tej możliwości – o tym poniżej.
Blog
Obniżenie ceny wadliwego towaru to jedno z uprawnień kupujących przewidziane przepisami prawa. Jak i kiedy można skorzystać z tej możliwości – o tym poniżej.
Przepisy prawa przyznają kupującym w ramach rękojmi różne uprawnienia w przypadku zakupu towaru, który ma wady. Są to m.in. żądanie usunięcia wady, wymiany towaru na nowy, odstąpienie od umowy czy żądanie obniżenia ceny. Więcej informacji na temat zasad rękojmi można znaleźć we wpisie o zasadach reklamacji. Klient, który nabył wadliwą rzecz może w określonych sytuacjach złożyć sprzedawcy oświadczenie o obniżeniu ceny. Jest to środek ochrony kupujących w sytuacji, w której np. sprzedawca wielokrotnie próbuje nieskutecznie dokonać naprawy. Należy jednak pamiętać, że nie w każdej sytuacji takie oświadczenie będzie skuteczne. Przepisy ustawy o prawach konsumenta wskazują, kiedy kupujący może złożyć takie oświadczenie:
W oświadczeniu o obniżeniu ceny należ wskazać kto składa reklamację i jaki towar reklamuje oraz dlaczego. Istotnym elementem oświadczenia jest konkretne wskazanie kwoty, o jaką ma nastąpić obniżenie. Tego ustalenia nie można pozostawić sprzedawcy. W praktyce bywa to najtrudniejszym elementem, ponieważ zgodnie z przepisami, obniżona cena musi pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości towaru zgodnego z umową. Co ważne, wartość obniżenia nie jest równoznaczna z wysokością poniesionej szkody w związku z zakupem. Jeśli klient poniósł szkodę, np. koszt naprawy towaru, to podstawą dochodzenia odszkodowania nie są przepisy o obniżeniu ceny. Jeśli kupujący ma wątpliwości, jak ustalić wartość obniżenia, warto skorzystać z usług rzeczoznawcy, zwłaszcza w przypadku towarów o znacznej wartości.
Przedsiębiorca na zwrot konsumentowi kwoty należnej wskutek skorzystania z prawa obniżenia ceny ma 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny. Przedsiębiorca dokonuje zwrotu ceny przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.
Zajmuję się obsługą postępowań reklamacyjnych i pomagam konsumentom w dochodzeniu praw. Osoby, które potrzebują wsparcia w egzekwowaniu swoich praw w relacjach ze sprzedawcą zapraszam do kontaktu mailowego: kancelaria@skubiszynska.pl lub telefonicznego: 695 703 504
Radca prawny łączący prawo i mediacje, by doradzać najlepsze rozwiązania prawne swoim klientom. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Szczecińskim, apliację radcowską oraz studia podyplomowe z mediacji. Współzałożycielka Stowarzyszenia #wartomediować. W 2022 roku Kancelaria radcy prawnego Anna Skubiszyńska została laureatem konkursu: Kancelaria Przyjazna Dziecku, organizowanego przez Komitet Ochrony Praw Dziecka.
ul. Planetarna 15b/16a
62-020 Zalasewo